Elég egy applikáció a korszerű utastájékoztatáshoz?
Az okostelefonos alkalmazások – mint az élet már szinte minden területén – a közösségi közlekedésnek is a természetes részévé váltak: a valós idejű járatinformációk, útvonaltervezés, forgalmi értesítések már néhány kattintással elérhetőek. De vajon valóban elegendő egy mobilapplikáció ahhoz, hogy mindenkihez eljusson a szükséges tájékoztatás? Cikkünkben erre keressük a választ!

Digitális egyenlőtlenségek az utastájékoztatásban
A kutatások alapján a digitális egyenlőtlenségek Magyarországon továbbra is jelentősek, főként az életkor, a lakóhely és a jövedelem mentén. Az idősebb korosztály, a vidéki térségekben élők, valamint az alacsonyabb jövedelműek kevésbé férnek hozzá vagy használják aktívan a digitális eszközöket és az internetet. Ezek a különbségek a társadalmi egyenlőtlenségek meglévő mintáit követik, és tovább mélyítik azokat.
A 16 év feletti magyar lakosság több mint 87%-a használ okostelefont, azonban az eszközhasználat számottevő eltéréseket mutat az életkor függvényében. A fiatalabb, 16–39 éves korosztályban az okostelefon-használat aránya közel 98%, míg a 40 év felettiek között ez az arány már csak 71%. Egy átlagos magyar településen, ahol körülbelül 3000 fő él, statisztikailag mintegy 1700 fő lehet 40 év feletti, és közülük mintegy 500 fő nem rendelkezik okostelefonnal. Ez azt jelenti, hogy ez a csoport nem érhető el kizárólag applikáció alapú tájékoztatással.
A valós idejű menetrendi adatok eléréséhez nemcsak okostelefon szükséges, hanem mobilinternet-kapcsolat is, amelynek használata az életkor előrehaladtával csökken.
Emellett nagymértékű regionális eltérések is megfigyelhetők: míg Pest megyében, valamint a Nyugat- és Közép-Dunántúlon az okostelefon-használat aránya 90% körüli, addig a keleti és déli régiókban ez az érték 80% alatti. A mobilinternet-használat aránya is alacsonyabb ezekben a térségekben, például az Észak-Alföldön mindössze 65%.
Magyarországon körülbelül 2,4 millió, 16 éven felüli ember nem rendelkezik mobilinternet-hozzáféréssel, így ők nem férnek hozzá az applikáció alapú utastájékoztatáshoz sem.
Egy megbízható és igazságos utastájékoztatási rendszernek mindenki számára elérhetővé kell válnia, függetlenül attól, hogy ki, hol és milyen eszközzel szeretne tájékozódni. Ezért a korszerű utastájékoztatásnak többcsatornásnak kell lennie: a digitális applikációk mellett biztosítani kell a helyszíni tájékoztatási formákat is, hogy minden utas számára elérhető legyen az információ.
A cikk következő részében a helyszíni utastájékoztatási lehetőségeket vesszük sorra, hiszen a papír alapú menetrendi táblákon túl számos megoldás létezik, például a SmartPage e-papír alapú rendszer. Ne maradj le, kövess minket a LinkedIn, Facebook, vagy YouTube oldalunkon, ahol a legfrissebb projektjeinkről, megoldásainkról és mérnökeink munkájáról posztolunk!
Share